zaterdag 16 januari 2016

Londen juni 2015 - 6 - Stratford

Ik stap uit bij Wandbeck Road, een niet-noemenswaardige halte ingeklemd tussen snelweg en industrieterrein.
Ik betreed een wandelpad dat simpelweg Greenway heet. Het is een kaarsrecht pad dat als ik het helemaal zou (kunnen) volgen 8,5 kilometer verderop eindigt bij een pompstation aan, wederom, de Theems. Onder dit pad ligt namelijk een rioolbuis -een van de grootste van Londen-, de Northern Outfall Sewer.

Het is opvallend hoe weinig je al wandelende merkt van dat riool onder je voeten. Nee, de omgeving trekt veel meer de aandacht. Per stap nader ik namelijk het terrein dat in 2012 de Olymische Spelen herbergde. Het Queen Elizabeth Olympic Park, zoals het tegenwoordig heet, staat nog steeds vol met stadions en vreemde bouwsels. Het voetbalstadion wordt momenteel verbouwd. Het Olympisch zwembad is al verbouwd en vormt een prachtige donkerblauwe golf.


Mijn trip zit er bijna op. Ik sluit af met een maaltijd in een groot maar uitwisselbaar winkelcentrum tussen het Olympisch park en het treinstation Stratford. Uiteraard pie with beans.

Stratford station is een van de drukste stations van Londen. Het is inmiddels spits en het krioelt inderdaad van mensen en treinen. Maar vooral het busstation is een wespennest.
Er zijn een aantal aardige shots te maken van de architectuur. Ongelooflijk dat ik hier een paar uur geleden mijn trip begon. 

Hier pak ik de Stagecoach bus naar Stansted Airport. De bus ziet aan de buitenkant best aardig uit, maar is van binnen spartaans. Het interieur is uitgeleefd en het is er bloedheet. Niet aangenaam. Bovendien belanden we in de file, wat op zich in Londen geen verrassing mag zijn.

Eenmaal op Stansted blijft het druk. De terminal kan de mensenmassa niet aan. Helaas kan/hoef ik geen gebruik maken van de automatische treintjes die vanaf hier naar een aantal terminals rijden.

De terugvlucht naar en de aankomst op Schiphol is verder niet noemenswaardig, en laat ik derhalve achterwege.



Ik kijk terug op een geslaagde dagtrip Londen. Door in het oosten te blijven heb ik veel kunnen zien wat nog op mijn lijstje stond zonder veel reistijd kwijt te zijn.
Tot gauw, Londen! De volgende keer heeft waarschijnlijk het westen van de stad mijn aandacht. Vooral de Theems als nauwelijks bevaarbaar stroompje heeft mijn interesse.



Het wandelpad op de riolering.





een uitzichtstoren






"There be dragons"

Architectuur en oude en nieuwe bruggen






Het zwembad




Miniatuur gravertje









Kan je me vinden?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten