zaterdag 16 januari 2016

Londen juni 2015 - 4 - Rotherhithe tunnel

De Rotherhithe Tunnel is een tunnel uit 1908. Hij is gebouwd als tunnel voor voetgangers en paard en wagen. Dat laatste resulteerde in lange hellingen en twee bochten in de tunnel opdat paarden niet naar het licht aan het eind van de tunnel toe zouden galopperen.
De paarden zijn verwisseld voor auto's. De voetgangers zijn echter nog steeds toegestaan. Dat is een van de oorzaken dat de tunnel een van de gevaarlijkste van het Verenigd Koninkrijk is. En dat maakt deze tunnel bijzonder en een bezoekje waard.

Volgens Wikipedia maakten bij opening dagelijks 2.600 voertuigen gebruik van de tunnel. Dat zijn er nu 34.000. Daarnaast zijn er zo'n 20 voetgangers per dag, waarvan ik er nu een ben.

De tunnel is smal en door de eerder genoemde bochten is het zicht slecht. Tot overmaat van ramp rijdt een groot deel van de automobilisten nog links ook. Er is geen bochtverbreding toegepast. De uitlaatgassen zijn momenteel waarschijnlijk het grootste gezondsheidsrisico, want de geur is verschrikkelijk.

Het is een bijzondere ervaring: lopend door een autotunnel. Het doet me denken aan een ander avontuur van een paar jaar terug. Toen stak ik met de fiets de Thames over via de Queen Elizabeth II-brug. Kanttekening: deze brug heeft geen fietspad. Oplossing: de exploitant van de tolverbinding zet fietsers gratis over via een pendelbusje. Ik zie me nog gaan in die knalgele jeep, met achterop mijn gehuurde fixed racefiets.

Afijn. Aan de overkant durf ik weer diep adem te halen. Ik beland meteen in het deel van Londen dat bekend staat als Limehouse.



De portalen tot de tunnel zijn de originele boorschilden gebruikt bij de bouw van de tunnel.


Hier steekt de London Overground-lijn onder de weg door. Recht hieronder zit het station.






Een van de nooduitgangen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten